Tennislitteratur
Här följer några förslag på böcker inom temat tennis att tillbringa tid med när hösten snart börjar anlända.
Sune Sylvén: Björn Borg och Wimbledon.
Björn Hellberg: Björn Borg, Svenska tennisförbundet 100 år, När Sverige vann Davis Cup, Legendariska gestalter i tennishistorien, Det svenska tennisundret.
Tommy Engstrand: Game, Set, Match!
Magnus Norman: Tennis off the record.
Mikael Pernfors: Tennis med ett leende.
Jonas Stier: Kändisskap och statuspassager, proffsliv och karriärslut.
Flertalet av böckerna finns på bok.nu
Tommy Engstrands bok har jag läst
Funderar på att byta Hellbergs deckarromaner emot att läsa någon av hans tennisböcker istället. Det svenska tennisundret verkar lockande..
Ja det var tydligen tennistider i Sverige förut.
Jag har för mig att det fanns en tennis-tidning förut också
# 4 Det finns ingen tidning som förbundet står bakom som tex hockeyn och fotbollen har?
Är det bara vuxen böcker eller är det någon för ungdomar?
#6 Dom böcker jag nämnt är kanske mer för dom äldre eftersom dom är av historiskt och nostalgiskt syfte. Men det finns säkert yngre som dom tilltalar också. Det finns instruktionsböcker för barn och ungdomar om man söker på nätet. Finns troligen tennisromaner också.
#7 Okej tack
Det finns en tidning som heter Tennis Magasinet, men vad den handlar om har jag inte kollat än
Fanns ju en del tennisserier i den numera nedlagda serietidningen Buster också. Så visst har man kunnat läsa om tennis också genom åren. Notera att böckerna jag nämnt som är skrivna av Björn Hellberg bara är ett urval. Han har skrivit fler.