Damtennis iFokus

Damtennis

Etikett: övrigt
Läst 627 ggr
[GIKmio]
0

Långt från Wimbledon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bjuda på en bild som säger lite om tennisen i Sverige idag och skillnaden från förr..

Här syns en bild från tennisbanan på Orrby i Grums. Så långt bort från centercourten i Wimbledon man kan komma. På 80-90-talen när det var tennisfeber i Sverige hölls en Cup här under en vecka varje sommar. Då var gräsmattorna runt omkring banan full av människor som slagit sig ner i gröngräset. Och varje dag kunde man höra hur folk spelade matcher eller tränade. Jag växte upp bara några hundra meter från banorna och tycker dom är en nostalgisk klick invid idrottsparken, speciellt nu när dom fått nytt underlag. Men några Cuper syns inte längre till och ljudet av servar hörs allt mer sällan. Men det är ju klart: Det finns ju ingen Borg, Wilander eller Edberg för ungarna att efterlikna nu för tiden.

Leffe
0

Det är en viss skillnad minst sagt

UllaNo
0

Det finns många "gamla" banor som om man kollar har en hel del historiskt att berätta.

[GIKmio]
0

Jag vet att det spelades en Cup varje sommar förr och jag vet det var ungdomar från olika ställen i landet. Har faktiskt aldrig tagit reda på om någon av dom bättre svenska spelarna varit där som barn och tonåring. Fanns ett ställe i Karlstad, Universalen, där man kunde spela tennis inomhus för jag var där själv och provspelade. Den tennishallen rev dom för några år sedan.

Leffe
0

Det skulle vara kul om de som bor i närheten av en gammal bana kan berätta om det finns en historia bakom den

[GIKmio]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild från andra hållet. Regnandet idag gjorde att banan glänste fint. Jag har bott här sedan 1978 och den har funnits där hela tiden. Skulle tippa på att den funnits sedan kanske tidigt 60-tal. Kan inte heller minnas att det kommit någon framgångsrik spelare härifrån. Kanske på pojk/flicknivå men det ska vara osagt.